Nordic Walking

Nordic Walking jest doskonałą formą rekreacji polegającą na energicznym marszu ze specjalnie przystosowanymi do tego celu kijami. Ten rodzaj sportu został wprowadzony po raz pierwszy w Finlandii w latach 20. XX wieku. Stał się on jednym z wielu rodzajów treningu narciarzy biegowych w miesiącach niezimowych. Od roku 1997, kiedy NW został opisany, stał się popularny w innych częściach świata i sukcesywnie wypiera jogging, czy zwykłe spacery.

 

Nordic Walking, bardziej niż inne formy – chodzenie czy bieganie – angażuje niemal 100% mięśni całego ciała. Do marszu angażowane są ręce, stymulowane są mięśnie m.in. klatki piersiowej, tricepsy, bicepsy, mięśnie ramion i brzucha. To sprawia, że taki trening jest bardziej wszechstronny, efektywny i bardziej korzystny dla zdrowia, bowiem:

  • rozwija siłę i wytrzymałość ramion oraz ogólną sprawność i kondycję organizmu,
  • pozwala łatwiej pokonywać nierówności terenu, wchodząc, schodząc i trawersując,
  • dzięki temu, że godzinny marsz z kijkami pozwala spalić 400 kcal, ten rodzaj aktywności można z powodzeniem wykorzystywać do treningów mających na celu redukcję masy ciała (zwykły godzinny marsz bez kijków spala tylko 280 kcal),
  • podpora dzięki kijkom zwiększa stabilność podczas marszu,
  • odciąża stawy, redukując nacisk na stawy kręgosłupa, stawy kolanowe i biodrowe, na piszczele oraz stawy stóp i skokowe, a efekt jest podobny do tego, gdy ćwiczymy w basenie (wyporność wody także odciąża stawy),
  • jest nie tylko łatwy do uprawiania dla każdego bez względu na wiek, kondycję czy tuszę, ale też można go realizować przy każdej pogodzie i o każdej porze roku, na każdym ukształtowaniu ziemi: bo i w górach, na terenie piaszczystym, np. na plaży, w wodzie, np. brzegiem morza, nizinami, ale też i w mieście, w miejscu zamieszkania
  • usprawnia układ oddechowy i sercowo-naczyniowy. Dzięki regularnym treningom, sukcesywnie zwiększa się pobór tlenu do płuc, poszerzając ich wydolność,
  • dobrze natleniona krew, dostarcza tlen do wszystkich organów wewnętrznych oraz do mózgu, a to powoduje, że są one lepiej ukrwione i natlenione, co skutkuje lepszą ich pracą,
  • dzięki zaangażowaniu rąk w czasie marszu, następuje złagodzenie napięcia mięśniowego w okolicy barków i karku,
  • rozwija i wzmacnia mięśnie kończyn górnych i dolnych, mięśnie tułowia oraz pośladkowe, jednocześnie modelując sylwetkę,
  • ruchomość stawów górnego odcinka kręgosłupa staje się bardziej elastyczna i ma większy zasięg (widać to wyraźnie np. podczas skłonów),
  • poprawia w utrzymywaniu prawidłowej postawy oraz koordynacji ruchów, a także pomaga w utrzymaniu równowagi i stabilności podczas marszu w trudnym terenie,
  • dzięki temu, że podczas marszu z kijkami stawy nóg i kręgosłupa są odciążone, dyscyplina ta ich nie uszkadza, ani nie ma tzw. tąpnięć bardzo odczuwanych w stawach, a szczególnie w odcinku krzyżowo-lędźwiowym kręgosłupa. Tak się często dzieje np. podczas joggingu, co szczególnie odczuwają jako dyskomfort osoby średnio zaawansowane w bieganiu, a osoby mało aktywne sportowo, nawet jako ból. W Nordic Walking ta sytuacja nie występuje. Dlatego ten rodzaj aktywności fizycznej jest o wiele bezpieczniejszy od biegania,
  • nadmiar tkanki tłuszczowej jest skutecznie spalany, a masa mięśni wzrasta, co sprzyja odchudzaniu i wzmocnieniu mięśni przykręgosłupowych, co jest doskonałą profilaktyką dyskopatii i innych chorób kręgosłupa, na które najczęściej chorują osoby otyłe. Dlatego Nordic Walking jest bardzo zalecany osobom z nadwagą, a nawet mocno otyłym.

Zalecamy rozpocząć uprawianie Nordic Walking regularnie i najlepiej pierwsze kroki z kijkami zrobić w grupie, pod okiem doświadczonego instruktora. Instruktor bowiem, nauczy prawidłowej techniki marszu, skoryguje błędy i pomoże dobrać odpowiednie kijki. Ponadto ten rodzaj aktywności fizycznej może być doskonałym preludium do innych, trudniejszych dyscyplin sportowych, które wymagają lepszego przygotowania fizycznego.

 

 

Serdecznie dziękujemy Firmie JAND
za wieloletnie wsparcie i pomoc w utworzeniu i w administrowaniu naszego serwisu internetowego.
W rewanżu za tę pomoc, Właściciel Firmy JAND Pan Andrzej Skrabek został uhonorowany Tytułem Anioł Filantropii
podczas III edycji Gali Wyróżnień w 2014 roku. Gorąco polecamy profesjonalizm Firmy JAND.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.